Hoe switch je zonder problemen van Koolhydraatarm naar het Paleo Dieet?

By | November 10, 2014

Koolhydraatarm naar Paleo dieet

Ben je gefrustreerd geraakt door het eten van ‘low carb’? Of misschien ben je de beperkingen van een laag in koolhydraten dieet wel zat.

Of je hebt té veel methodes geprobeerd om af te vallen, zonder echt resultaten te zien.

Of was het simpelweg niet vol te houden?

Het is tijd voor een nieuwe aanpak die zeer waarschijnlijk wel gaat werken: Het Paleo Dieet

Wat is het verschil?

Het verschil zit ten eerste in de doelstelling. Bij een laag in koolhydraten dieet zit de hoofdreden al in de naam.

Je beperkt het aantal koolhydraten dat je innneemt. Hierdoor wil je graag afvallen. Bij Paleo maken we keuzes in onze voeding, die niet per se afvallen als hoofdreden hebben.

Paleo heeft namelijk nog meer voordelen in petto dan alleen gewichtsverlies.

Hieronder zal ik de grootste verschillen tussen Paleo en een laag in koolhydraten dieet voor je opsommen:

Laag in Koolhydraten dieetPaleo Dieet/Lifestyle
Hoeveelheid Koolhydraten(zeer) LaagLaag tot Gemiddeld
Belangrijkste doelstellingAfvallenVerbetering gezondheid (Afvallen is hier onderdeel van)
Zuivel wel/niet toegestaan?Wel (alleen volledig vet Zuivel)In sommige gevallen
Soya saus wel/niet toegestaan?WelNiet (Bevat granen)
Omega 6 vetten wel/niet toegestaan?Wel, omdat er geen koolhydraten in zittenNiet, omdat deze vetten ongezond zijn

Waarom zou je willen overstappen naar Paleo?

Dit is natuurlijk een goede vraag. Omdat het op het eerste gezicht lijkt alsof je nog meer restricties gaat krijgen. Dit is een misvatting.

  • Je wilde graag afvallen met een laag in kolhydraten dieet. Nu ben je er achter gekomen dat dit niet (meer) voor je werkt.
  • Je bent er in geslaagd om af te vallen. Maar opeens kreeg je andere gezondheidsverschijnselen die je hiervoor nog niet had (Bijvoorbeeld slapeloosheid of acne).
  • Hiervoor sportte je nog wel eens, maar sinds je het laag in koolhydraten dieet volgt sport je nauwelijks of niet meer.
  • (Bij vrouwen)Het dieet heeft invloed op je overgang.

Zoals je hierboven kunt lezen kunnen er (helaas) nieuwe gezondheidsproblemen ontstaan.

En dat terwijl je vol goede moed was begonnen aan het dieet. Het Paleo dieet lost deze (en andere) gezondheidsproblemen in vele gevallen op.

Hoe kan ik overstappen naar Paleo?

  • Verwijder alle granen uit je dieet.
  • Verwijder alle kunstmatige toevoegingen. Denk aan bewerkte voeding (met E-nummers).
  • Verwijder alle plantaardige en kunstmatige olieën. Vervang deze door kokosolie, olijfolie en andere gezonde vetten.
  • Voeg fruit toe aan je dieet. Ook zetmeelrijke producten zoals een heerlijke banaan.
  • Voeg zoete aardappelen toe.

Het is hierbij belangrijk dat je langzaam aan weer wat meer koolhydraten gaat eten. Paleo is ook laag in koolhydraten, maar niet absurd laag.

Nu weet je welke producten nog meer schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Afvallen is niet meer het enige doel bij Paleo.

Begonnen, wat kan ik nu verwachten?

Zodra je gaat starten met het Paleo dieet zul je misschien de volgende dingen gaan merken:

  • Je ervaart dat je plotseling meer energie hebt.
  • Je wilt graag ‘iets’ doen. Een soort van nerveuze spanning, die ontstaat door het vorige punt.
  • Je voelt je warmer dan voorheen.
  • Je krijgt weer zin om te sporten. Ook merk je tijdens het sporten dat oefeningen beter vol te houden zijn.
  • Je focus is toegenomen.

Mocht je die nerveuze spanning ervaren dan is dit geen probleem. Dit is normaal en zal na een week of twee weer verdwijnen.

Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond!

Gezond eten is ontzettend lekker bij Paleo. Daarnaast zorg je er voor dat je gehele gezondheid top in orde blijft. Dit is nu eenmaal lekker om te ervaren. Daarom werkt Paleo voor mensen en is het ook prima vol te houden!

Wat ga jij doen? Ontvang direct je eerste gratis Paleo recepten in je inbox door op de knop hieronder te klikken.

Gratis Paleo E-book vol met Recepten? Klik hier

Delen is aardig!Share on Google+Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterEmail this to someone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *